هواپیمایی ترکیش

گزارشی جالب از شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین ترکیه

در دولت دهم و تا قبل از 3 برابر شدن قیمت دلار، ایران پس از آلمان، روسیه و انگلیس چهارمین کشوری بود که بیشترین گردشگر را به استانبول می فرستاد، اما این حجم از مسافر در حال حاضر کاهش قابل توجهی یافته است.

استانبول در زمستان

استانبول در زمستان

روز 8 ژانویه وقتی پروازمان در فرودگاه آتاترک استانبول بر زمین نشست، دانه های ریز و زیبای برف به استقبالمان آمد.

پروتکل تنظیم شده حکایت از آن دارد که در اولین برنامه باید مستقیم به شرکت DO&CO برویم، شرکتی که یکی از برترین برندهای تولید کترینگ در اروپا و جهان به شمار می رود و شعبه های مختلف آن در هشت شهر ترکیه برای تهیه غدای مورد استفاده در پرواز تاسیس شده اند. هواپیمایی ترکیه در راستای افزایش کیفیت برای تهیه مواد غذایی مورد استفاده در پرواز، با شرکت DO&CO قرارداد دارد.

کترینگ سرو شده توسط این شرکت در بخش بیزینس کلاس در قاره اروپا با توجه به نظرسنجی شرکت اسکای ترکس، مقام اول را کسب کرده است، همچنین در بخش اقتصادی نیز دارای رتبه دوم است. بازدید از بخش های مختلف DO&CO با توضیحات راهنمای شرکت همراه است، او می گوید DO&CO و شعبه هایش سالانه بیش از 65 میلیون واحد کترینگ مورد نیاز برای شصت ایرلاین جهان را تولید می کند که باعث ایجاد اشتغال و سودآوری زیادی شده است. از شرکت های هواپیمایی که DO&CO کترینگ مورد استفاده آنها را تهیه می کند می توان به ایرفرانس، قطرایرویز،الامارات و هواپیمایی اتریش اشاره کرد. DO&CO همچنین غذاهای مربوط به مسابقات بزرگ جهانی از قبیل قرمول یک، سوارکاری و گلف را آماده می کند. از نکات قابل توجه در بخش بیزینس کلاس ترکیش ایرلاینز، حضور سرآشپز مخصوص برای سرو گرم غذاهای دلخواه مسافران است، این سرویس که در انحصار این شرکت هواپیمایی می باشد برای مسافرینی که دارای چربی بالا، فشار خون و یا بیماری های دیگر هستند و نام آنها از قبل در لیست غذایی ثبت شده است، منوی مخصوص ارائه می کند.

هواپیمایی ترکیش ایرلاینز

هواپیمایی ترکیش ایرلاینز

هنگام ظهر به هتل Vialand Palace محل استقرارمان می رسیم، هتلی زیبا و بزرگ که در شمال استانبول و بر تپه ای واقع شده و بخش اعظمی از شهر در زیر پای خود دارد. شهربازی استانبول با نام Vialand در جنب هتل قرار دارد و یک مرکز بزرگ خرید در طبقات بالای آن جای داده شده است، فروشگاه های این مرکز خرید که عمدتا از برندهای معروف همچون مانگو، کنز، دیزل و غیره می باشند به مناسبت سال نو میلادی تخفیف هایی اعمال کرده اند و مردم همچنان به خریدهای خود در ژانویه ادامه می دهند.

صبح روز 9 ژانویه به مرکز آموزش های هوایی ترکیش ایرلاینز می رویم، بررسی های هوایی نشان می دهند آموزش کادر پروازی شامل میهمانداران، خلبانان و نیروهای فنی و مهندسی یکی از عوامل موفقیت شرکت های هواپیمایی است، لذا اولین و مهمترین بخش آموزش، تربیت خلبانان است که باید با توجه به ناوگان موجود صورت بگیرد، ترکیش ایرلاینز برای این منظور پیشرفته ترین، سامانه های شبیه ساز پرواز را برای آموزش خلبانان هواپیماهای بوئینگ 777، ایرباس 310 و خانواده ایرباس 320 در اختیار دارد. با کمک این سامانه شبیه ساز، خلبانان در کمترین زمان و البته با استانداردهای روز بین المللی آموزش می بینند.

بخش بعدی در قسمت آموزش، برای خدمه پروازی کابین و میهمانداران در نظر گرفته شده است. در این بخش نیز با توجه به نوع هواپیماهایی که در خدمت ترکیش ایرلاین هستند، شبیه سازهای مورد نیاز تهیه شدند و برای آموزش استفاده می شوند.

خدمه پرواز و میهمانداران در جریان آموزش، مهارت های لازم برای مقابله با حوادث و سوانح را فرا می گیرند تا در صورت بروز شرایط اضطراری بتوانند به مسافران خدمت رسانی کرده و میزان خسارت و تلفات را به حداقل میزان ممکن برسانند.

راهنمای ما در این بخش می گوید: هر کدام از دستگاه های شبیه ساز که در این مرکز قرار دارند 12 میلیون دلار می ارزند و عمر مفید آنها حدود 4 تا 5 سال است. این مرکز به صورت 24 ساعته فعال است و برای هر ساعت آموزش 400 دلار دریافت می کند. هواپیمایی ماهان از شرکت های ایرانی بوده که قبلا با این مرکز قرارداد داشته است.

ظهر روز 9 ژانویه در دفتر هواپیمایی ترکیه با ضیا تاشکنت، معاونت بازرگانی ترکیش ایرلاینز قرار گفتگوی خبری داریم، او را سال گذشته که برای افتتاح دفتر جدید هواپیمای ترکیه در میدان ونک به ایران آمده بود، ملاقات کردم، فرد خوشرویی است که دوست دارد در گفته هایش از واژه های فارسی بهره بگیرد.

او با اشاره به اینکه ترکیش ایرلاینز چهارمین شبکه پروازی بزرگ دنیا است که به اکثر نقاط دنیا پروازهای مرتب برقرار کرده و کل قاره اروپا را تحت پوشش شبکه پرواز خود قرار داده است، خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر به 108 کشور و 219 نقطه بین المللی پرواز داریم و اولین ایرلاین دنیا هستیم که به سرتاسر دنیا خط پروازی برقرار کرده است.

به گفته معاون بازرگانی هواپیمایی ترکیه، ترکیش ایرلاینز در حال حاضر بیش از 19 هزار کارمند به صورت مستقیم در استخدام دارد که از این تعداد 11 هزار نفر به عنوان خدمه پرواز در حال خدمت بوده و به طور کلی 40 هزار پرسنل نیز در 15 شرکت طرف قرارداد با ترکیش ایرلاینز مشغول خدمت هستند.

وی افزود در سال 2013 بیش از 600 میلون دلار درآمد خالص داشته ایم و طبق برنامه ریزی قرار است سومین فرودگاه استانبول را تا سال 2021 در نزدیکی دریای سیاه بنا کنیم که کارهای زیربنایی آن در حال انجام است، با راه اندازی این فرودگاه، ترکیه توانایی پذیرش 150 میلیون مسافر را در سال و رتبه یک در پذیرش مسافر در جهان را خواهد داشت.

معاون بازرگانی هواپیمایی ترکیه در خصوص ایران یادآور شد: یکی از مقاصد مهم ما جمهوری اسلامی ایران است چرا که این کشور همسایه، سابقه طولانی دوستی با ترکیه دارد و روابط بین دو کشور همواره در سطح بالای قرار دارد.

ضیا تاشکنت با تاکید بر اینکه در سفر آتی اردوغان، رییس جمهور ترکیه به ایران، دو کشور درباره ارتقای مناسبات هوایی گفتگو خواهند کرد، افزود: در حال حاضر به شش نقطه در ایران، هفت خط پروازی داریم و خط های پروازی دیگری هم برقرار خواهیم کرد.

به گفته معاون بازرگانی  هواپیمایی ترکیه، یاتا میزان مسافرت با هواپیما از سال های 1994 تا 2014 را شش برابر برآورد کرده و پیش بینی می شود این آمار تا دو دهه، سه برابر شود. وی در همین راستا ادامه داد در سال 2013 بیست و نه میلیون مسافر توسط هواپیمایی ترکیه جابه جا شدند که این عدد در سال 2014 به 55/6 میلیون مسافر رسیده است و نکته قابل تامل اینجا است که 32 میلیون نفر از این مسافران از کشورهای خارجی بوده اند.

صبح روز دهم ژانویه گشت شهری داریم، راهنمای تورمان چتین امراک است که به زبان فارسی تسلط دارد و همسرش نیز از اهالی نطنز ایران است، کمی از مسائل خانوادگی گله دارد، با این حال دوست اصفهانی مان به او دلداری می دهد و می گوید “مردی که از زنش نترسد، مرد نیست!!”

مسجد ایاصوفیه و کاخ توپکاپی از جمله نقاطی است که برای بازدید در نظر گرفته شده. با این حال باران شدید همراه با باد تند بازدیدمان از توپکاپی را نیمه تمام میگذارد.

در حال حاضر مسجد ایاصوفیه زیر نظر یونسکو در حال بازسازی است و سقف آن قرار است تغییراتی یابد.

بخشی از گشت شهری مان رفتن به مرکز خرید اولیویا  می باشد که یک اوت لت سنتر است و جایی است که مملو از ایرانی است. در این مجتمع به دلیل آنکه مدل های از رده خارج عرضه می شوند، قیمت ها مناسب است و ایرانیان معمولا با دست پر از آن خارج می شوند.

ناهار را در یک کبابی قدیمی استانبول که 130 سال قدمت دارد صرف می کنیم. راهنمایمان می گوید: اردوغان و عبدالله گل، دو رییس جمهور ترکیه در این کبابی غذا خورده اند و عکسشان به یادگار در آنجا قاب شده است. ساعات پایانی حضورمان در استانبول در سالن استراحت مسافران ترکیش ایرلاینز در فرودگاه آتاتورک سپری می شود.

این مرکز دارای کتابخانه، سرویس بهداشتی و حمام، اتاق چندرسانه ای، قسمت مطالعه مجلات و نشریات منتخب جهان، رستوران با انواع غذاهای بین المللی، خدمات خشکشویی و اتو، رایانه و چاپگر و اینترنت وای فای رایگان می باشد. پرواز استانبول – تهران حدود 2 ساعت و نیم زمان می برد با این حال دستگاه های پخش کننده موسیقی و فیلم با آرشیو کامل که در روبه روی مسافر قرار داده شده لحظات آرام بخشی را برای او رقم می زند.

گزارش: به نقل از خبرنگار اعزامی رورنامه آسیا به استانبول

رزرو هتل در سراسر جهان با واچر رسمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت × 6 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>